Door zich te laten dopen bevestigt de gelovige de rechtvaardigheid Gods en zijn of haar eenwording met de Here Jezus Christus. De Heer ging Zelf de dood in, omdat de zondaar dient te sterven en moet opstaan om behouden te worden. Met het teken van de doop volgen wij Hem en laten daarmee zien dat wij deze weg tot behoud aanvaarden.
Uitgebreide studie
Zondermeer is de “opname van de Gemeente” een van de meest besproken onderwerpen onder degenen die uitzien naar de “dag dat ik Hem ontmoeten mag”. Er wordt veel over “de opname” gesproken, geschreven en zelfs op film gezet. Uiteraard staat het moment van deze gebeurtenis in de belangstelling; de Bijbel laat ons immers niet in het ongewisse over de tijd waarin wij nu verkeren. Is het voor, tijdens of na de Grote Verdrukking dat wij “de Heer tegemoet zullen gaan in de lucht”?
(1 Thessalonicenzen 4:17) Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.
Deze discussies omtrent het hoe en het tijdstip, vertroebelen helaas vaak waar het echt over zou moeten gaan. Wat is “de opname” eigenlijk? Hoe ziet “de opname” eruit en wie zijn erbij betrokken? Waartoe dient deze gebeurtenis? Deze vragen vergen Bijbelstudie, omdat er alleen in het bovenstaande vers gesproken wordt over “opgenomen worden in de wolken”.
De Bergrede is een deel van het Mattheüs Evangelie in het Nieuwe Testament. In de Bergrede verkondigde Jezus aan de Joden zijn leer. Jezus legde zijn Joodse leerlingen die hem naar de berg waren gevolgd een nieuwe interpretatie van de in de Thora geopenbaarde wil van God uit. De Bergrede heeft grote invloed gehad op zowel het christendom als andere religies, inclusief de joodse uitlegging van de Torah, en niet-religieuze filosofen.
Volgens Mattheüs hield Jezus de Gergrede in Galilea, letterlijk op een berg, aan het begin van zijn openbaar optreden. Dit was na zijn doop door Johannes de Doper en het vinden van zijn eerste vier volgelingen, waaronder Petrus.
Sommige theologen en voorgangers hebben de neiging om de prediking van de Genade te vervangen door de Bergrede als een weg tot behoud. Wat Paulus zegt is volgens hen niet zo belangrijk en zeker niet gezaghebbend. Paulus was tenslotte slechts een discipel, maar Jezus was zijn Meester. Ze vinden dat we terug moeten naar Jezus en Zijn prediking aan de Joden. Er zijn zelfs mensen die zeggen: Wij hebben aan de Bergrede genoeg. Bestudeer de Bergrede en leef overeenkomstig de voorschriften van de Bergrede en je bent een goed Christen en je zult behouden worden. Zij prediken de ethiek van Jezus in plaats van het bloed van Jezus als de weg de redding.
Nog altijd is er veel onduidelijkheid over de term gebedsgenezing. Wat houdt het nu precies in? Gebedsgenezing is het genezen van mensen, door middel van gebed. In het gebed worden bovennatuurlijke krachten opgeroepen om een organisme te genezen. Deze bovennatuurlijke krachten worden in het christendom vaak aangeduid met Heilige Geest. Anderen spreken van een god. En weer anderen gewoon over bovennatuurlijke krachten.
Christenen die geloven in de werking van gebedsgenezing bevinden zich voornamelijk in de charismatische kringen waar de nadruk ligt op persoonlijk geloof en de ervaring hiervan, door de gave van de Heilige Geest. Er zijn dus christenen die in gebedsgenezing geloven, maar er zijn ook moslims, boeddhisten en andere religies die geloven in een vorm van genezing door bovennatuurlijke krachten.
Buiten de religie wordt ook aan gebedsgenezing gedaan. Zo zijn er vormen van spiritualiteit die geen gebruik maken van gebed, maar wel bovennatuurlijke krachten oproepen. Voorbeelden hiervan zijn: reiki, antroposofie etc.
Lees verder…..
Zondermeer is de “opname van de Gemeente” een van de meest besproken onderwerpen onder degenen die uitzien naar de “dag dat ik Hem ontmoeten mag”. Er wordt veel over “de opname” gesproken, geschreven en zelfs op film gezet. Uiteraard staat het moment van deze gebeurtenis in de belangstelling; de Bijbel laat ons immers niet in het ongewisse over de tijd waarin wij nu verkeren. Is het voor, tijdens of na de Grote Verdrukking dat wij “de Heer tegemoet zullen gaan in de lucht”?
(1 Thessalonicenzen 4:17) Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.
Deze discussies omtrent het hoe en het tijdstip, vertroebelen helaas vaak waar het echt over zou moeten gaan. Wat is “de opname” eigenlijk? Hoe ziet “de opname” eruit en wie zijn erbij betrokken? Waartoe dient deze gebeurtenis? Deze vragen vergen Bijbelstudie, omdat er alleen in het bovenstaande vers gesproken wordt over “opgenomen worden in de wolken”.
Uitgebreide studie
Dit is de centrale vraag in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. (Lukas 10:25-37) Een wetgeleerde stelde Jezus die vraag in verband met zijn eerder gestelde vraag hoe hij eeuwig leven kon beërven. Op die eerste vraag had hij inmiddels zelf het antwoord gegeven. Voor de man moest, met het oog op eeuwig leven, nog duidelijk worden wie de Naaste is. Uiteindelijk wordt in een gelijkenis het antwoord op de vraag gegeven: De Naaste is hij die jou barmhartigheid heeft bewezen en die persoon moet je liefhebben als je zelf. Hoewel veel mensen menen dat zijzelf die naaste (barmhartige Samaritaan) uit dit Schriftgedeelte zijn is het duidelijk dat Jezus wijst op zichzelf. De conclusie is dan ook: Om eeuwig leven te krijgen moet je de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel, met heel uw kracht en met heel uw verstand, en Jezus Christus als uzelf.
Uitgebreide studie, schema van de gelijkenis